Ghost in the Shell: Mooie live-action remake



Ghost in the Shell is in mijn favoriete animé films aller tijden. Het was één van de eerste animé die ik keek en maakte vanwege het verhaal, wat ging over de transfusie tussen het beste van de mensen met machines c.q. kunstmatige intelligentie, en de stijl erg indruk op mij. Sceptisch was ik dus ook toen ik voor het eerst hoorde dat van mijn favoriete animé een live-actoin verfilming kreeg. De film is inmiddels uit en hoe sceptisch als ik ook ben waagde ik me toch naar de bioscoop.

Rupert Sanders was de regisseur die aangewezen is om de live-action versie te verwezenlijken. Hij heeft veel korte films gedaan zoals Black Hole en Greatness Awaits. Wel had hij ook Snow White in the Huntsman gedaan, een filmproductie dus die ietwat tegenviel. Ik vreesde ook dat vanwege zijn korte CV dat Ghost in the Shell wellicht een draak van een film zou worden. Maar daarover later meer. Qua cast kan je natuurlijk niet om Scarlett Johansson heen die we zien schitteren in The Avengers films en Lucy. Zij heeft de zware taak om de half mens half cyborg Major op het witte doek te brengen.



Verder zien we Takeshi Kitano als haar baas Aramaki. Hij is echt een legende in Japan en één van mijn favoriete Japanse acteurs. Hij heeft een superlange lijst aan films zoals Zatoïchi en Yakuza 6. Juliette Binoche speelt Dr. Ouelet die zorgdraagt voor Major's "gezondheid". Binoche kennen we vooral uit de monster film Godzilla. Michael Pitt speelt Kuze, een half mens half cyborg die de maatschappij wil waarschuwen voor het gevaar van de transformatie tussen mens en machine en ook achter Major aan lijkt te zitten.

Ghost in the Shell volgt Major, een unieke mens die deels machine is. Zij is gered van een fatale ongeluk en tot een perfecte soldaat gemaakt dankzij een cyborg lichaam. Haar taak is om achter de meest gevaarlijke criminelen aan te gaan en ze te stoppen. Ze kruist het pad met Kuze die hoogaangeklede personen op brute wijze afslacht na hun gedachten te hebben gehackt. Tijdens de speurtocht komt Major er langzaam achter wat zijn motieven zijn en hoe zij in deze futuristische wereld past.


De film begint met de "geboorte" van Major en zien we hoe zij haar eerste stappen maakt als half mens, half machine. Wat gelijk opvalt is de supergelikte wereld die helemaal in stijl is met de animé. Ook is de muziek in deze film echt fantastisch gedaan en geeft je echt die cyberpunk/neo-tokyo vibe. De 3 fases van de film zijn goed in elkaar overgegaan en Scarlet Johansson speelt fantastisch haar rol als Major en de karakterontwikkeling is zeer cool gedaan, zeker wanneer ze zich meer "bewust" is van wie ze is. Ik denk dat zij echt geknipt is voor deze rol. De aktie-sequences zijn talrijk en heel goed in elkaar gezet. De stijl van deze wereld in combinatie met de aktie zorgt voor oogstrellende scene's.

Dat The PuppetMaster (die de vijand van Major was in de animé) niet in deze film zit snap ik best. Qua verhaal is dit eerder een brug naar de animé toe en probeerde Sanders niet een één op één remake neer te zetten. Ik heb het idee dat hij deze versie wilde koesteren en zo mooi mogelijk neer zetten zonder fans te kwetsen met misplaatste dingen. Het geheel klopt als een bus en voelde ik deze wereld. De film zet je tot nadenken over onze toekomst en het steeds meer samengaan van digitale wereld in onze tastbare wereld.


Waarom deze film gaan zien:

-   Mooie poging de animé naar live-action
-   Scarjo is Major
-   Adembenemende scene's

 Waarom deze film niet gaan zien:

-   Als je niet houdt van animé
-   Je niks hebt met sci-fi


Conclusie:

Ik huiverde bij een live-action remake van Ghost in the Shell en ben verrast met wat Sanders hiermee heeft neergezet. De wereld van de animé is fenomenaal neergezet in deze film en dit merk je in alles. Zie dit als een brug naar de animé in plaats van een regelrechte remake. Dit is een mooie poging en ik hoop dat ze net zo omgaan met andere animé-verfilmingen. Zolang ze maar van Akira afblijven.....

Eindscore:
90/100



Hoofdrolspelers:
Scarlett JohanssonScarlett Johansson...
Major
Pilou AsbækPilou Asbæk...
Batou
Takeshi KitanoTakeshi Kitano...
Aramaki (as 'Beat' Takeshi Kitano)
Juliette BinocheJuliette Binoche...
Dr. Ouelet
Michael PittMichael Pitt...
Kuze (as Michael Carmen Pitt)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Pathé Schouwburgplein heeft vernieuwde IMAX zaal