Shut In: Ijskoude thriller


Vanmorgen was ik aan het twijfelen, zal ik voor de nieuwste Underworld deel gaan met lekker veel aktie, vampieren, weervolven en Kate Beckinsale of ga ik voor een thriller die, aan de trailer te zien, wel eens een goede film kon zijn dat wellicht weer iets anders doet in het genre. Uiteindelijk waagde ik me aan Shut In omdat mijn gevoel zei dat dit weleens weer een goede thriller kon zijn. 




De regisseur van deze suspense thriller is Farren Blackburn, voor mij bekend van 2 episodes van de Daredevil TV serie, Hammer of the Gods en een sloot aan ander TV series die ik niet volg of heb gevolgd. Blackburn stond dus niet echt op mijn netvlies wat hopelijk goed kan uitpakken. Wat betreft de cast valt uiteraard Naomi Watts op die hoofdolspeelster Mary speelt. Watts heeft bewezen een goede actrice te zijn in films als Mulholland Drive, King Kong en de steengoede The Impossible. Zeer benieuwd ben ik naar haar rol in de reboot van één van mijn favoriete TV series uit de 90's Twin Peaks. Verder zien we Oliver Platt die o.a. in X-Men First Class heeft gespeeld. Er is een opvallende rol weg gelegd voor Charlie Heaton die ik vooral ken van de toffe maar korte TV serie Stranger Things.



Het verhaal begint, zoals in menig andere thriller, met de introductie van het gezin waar het om draait. In dit geval om het gezin Portman. Mary en haar man hebben na veel overleg besloten om hun zoon Stephen naar een school buiten de stad te doen zodat hij wat tijd heeft voor zichzelf en zich kan concentreren op zijn studie. Stephen is, zoals menig tiener, het niet eens met deze beslissing en maakt het zijn vader aardig moeilijk in de rit naar zijn nieuwe woonplaats. Na wat tragische gebeurtenissen is Mary alleen en zorgt ze voor Stephen die weer thuis is. In haar praktijk aan huis verdiend ze wat bij als psycholoog en ontmoet ze de dove, teruggetrokken jongen Tom. Tom maakt zo'n indruk op haar dat zijn behandeling een obsessie wordt voor Mary. Dit gaat nog een stap verder als de jongen vermist raakt en dood is. Vreemd genoeg ziet en hoort ze Tom elke nacht, in haar kamer, op de trap, in de garage... Zou Tom echt dood zijn of is er meer aan de hand?



De film begon zoals gezegd als een echte thriller, kabbelde rustig voort, de karakters wordt niet snel voorgesteld en het verhaal wordt langzaam maar zeker duidelijk zonder de clue gelijk weg te geven. Toch is niets in deze film wat het lijkt en zonder dat ik de bekende spoilers uit de doeken zal doen moet ik zeggen dat de wendingen die het verhaal maakte zeer tof zijn en echt onverwachts. Ik vind hem hierdoor nog iets beter dan de vorige maand verschenen Don't Breathe. De paranoia die Mary krijgt bij al de zorgen voor Stephen, de vermissing van haar jonge client Tom en de verwerking van het drama voor dit alles wordt goed in beeld gebracht. Het wordt niet over the top dus blijft het geloofwaardig.

Waarom deze film gaan zien:

-  Opvallend goede thriller
-  Goed geschreven verhaal
-  Plottwists werken
-  Karakters goed uitgewerkt

Waarom deze film niet gaan zien:

-  Er zijn betere in het genre
-  Op eerste oog niet echt origineel verhaal

Conclusie:

Shut In is een sleeper hit wat mij betreft en dan één in het goede soort. Er zit goede spanning in, de jumpscares zijn juist getimed en het verhaal is niet flinterdun maar ook geen meesterwerk. Het is een sterke thriller met een grote dosis suspense waarbij Naomi Watts de film draagt en de rest goed om haar heen acteert. Mocht je de standaard thrillers zat zijn, Don't Breathe verfrissend vinden dan denk ik dat Shut In je goed zal bevallen.

Eindscore:
79/100




Hoofdrolspelers:
Naomi Watts...
Mary Portman
Oliver Platt...
Dr. Wilson
Charlie Heaton...
Stephen Portman
Jacob Tremblay...
Tom

Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Sully: Mooie verfilming van een heldendaad