Best movies of 2016


Het jaar is op een dag na bijna voorbij en natuurlijk mag op een blog/website/whatever over films geen lijstje ontbreken met de beste films van 2016 want laten we wel wezen, we hebben goede films mogen zien in de bioscoop of lekker op de bank. Ik hou het graag kort zodat iedereen lekker alvast aan de oliebollen kan. Dit zijn naar mijn mening de beste films van 2016:

Nummer 5:

Ouji: Origins of Evil

Dit deel overtrof met verve het origineel en deed dit in stijl! De jaren 60 was mooi weergegeven in deze film met het oude Universal logo aan het begin en de sigaretburn halverwege de film. Verder speelde de cast erg goed en een extra compliment gaat naar Lulu Wilson die de bezeten 11 jarig meisje  speelt in een gezin die eigenlijk andere mensen oplicht met nepseance's. De film bevat een benauwde sfeer en doet interessante dingen met jumpscare's. Hou je van horror check dan vooral deze film.




Nummer 4:

Captain Fantastic

De mooie, aangrijpende road trip met o.a. Viggo Mortenson die met een slinkse dubbele laag symboliek je ook aan het denken zet wat er nou echt belangrijk is. Het heeft een arthouse vibe en dat is goed gedaan voor deze film. De drama wordt goed afgewisseld met een snufje komedie. Het gezin worstelt duidelijk hoe verder te gaan nadat moeder overleden is en ontdekt de grote stad. Wie denkt dat dit een soort versie is van Crocodile Dundee komt bedrogen uit. Je moet voor deze film wel een bui hebben maar dan ga je je zeer vermaken en zal je ontroerd de zaal verlaten. 



Nummer 3:

Arrival

Voor mij dé sci-fi hit in de bioscopen van 2016. Amy Adams speelt samen met Jeremy Renner fantastisch als expert in vreemde danwel onbekende talen die wordt ingezet door de Amerikaanse regering om met de naar aarde gekomen aliens te communiceren althans dit te leren. Arrival is een mooi drama/thriller die erg het gevoel bij jou als kijker laat. De climax is super goed gedaan en nergens verveeld dit mooie verhaal. De CGI is van de bovenste plank en de sfeer voelde beklemmend aan. Enige vreemde eend in de bijt is Forrest Whitaker maar verder is de gehele cast goed! 




Nummer 2:

Rogue One: A Star Wars Story

Uiteraard mocht deze spin-off in het Star Wars universum niet in mijn lijstje ontbreken. In deze film worden alle vragen beantwoordt die vele fans hadden toen ze A New Hope voor het eerst keken. De cast is fantastisch gekozen met o.a. Felicity Jones, Donny Yen en Forrest Whitaker. We zien hoe de rebellen de plannen in handen krijgen van de Death Star en welke rol Jyn Erso (Jones) hierin speelt. Ondanks dat het een spin-off is merk je aan alles dat dit een onvervalste Star Wars film is met humor op de juiste plaats, een mooi avontuur voltrekt zich met leuke verwijzingen naar de andere films. Mooi is ook hoe deze film zo is gemaakt dat de fans er van genieten maar ook de gemiddelde bioscoopganger zich uiterst zal vermaken met deze film. Dit is voor mij dé sci-fi film van het jaar met stip!




Nummer 1:

Hacksaw Ridge

Mijn nummer 1 film van dit jaar is dé oorlogsdrama over oorlogsheld Desmond Doss die vanwege zijn geloofsovertuiging geen wapen wilde dragen in de frontlinies gedurende de oorlog met Japan. We zien Doss alle ontberingen doorstaan en vele levens redden zonder maar ook één kogel af te vuren. De film is een meesterwerk en laat oorlog zien zoals het is: rauw, in your face, dood, verderf en alles behalve een attractie. Van begin tot het eind zit je naar dit mooie verhaal te kijken en heb je alleen maar bewondering voor Doss. Doss is trouwens fantastisch neergezet door Andrew Garfield die daarmee zijn beste rol ooit neerzet! Hacksaw Ridge is een regelrechte aanrader en liet me met een brok in mijn keel de zaal verlaten en was daarna in mijn hoofd nog steeds met de film bezig. Ik was echt sprakeloos!




Zo, dit zijn mijn 5 beste films uit 2016. Tuurlijk er waren nog meer leuke films zoals Sing!, Incarnate, de nieuwste Underworld maar als ik moest kiezen dan zijn dit de films die mij de meeste indruk achterlieten.

Laat vooral in de comments weten welke films voor jou de beste waren van dit jaar. Ik wil graag iedereen bedanken die dit jaar mijn blog(s) hebben gelezen en wens iedereen waar ook ter wereld een hele mooie (veilige) jaarwisseling toe en een gezonde, mooi, filmisch 2017!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Sully: Mooie verfilming van een heldendaad