Hacksaw Ridge: Review van een heldendaad

Vanmorgen om 11 uur zat ik er helemaal klaar voor, popcorn....check! Cola.....check! Publiek die geen lawaai maakt....check! HackSaw Ridge is een film waar ik onwijs naar uitkeek en gisteren alvast een preview over schreef. Ik ga dan ook niet teveel op de acteurs en regisseur in omdat ik dat gisteren uitgebreid heb gedaan. Ik wil hieronder kort aangeven hoe de film was en of het de verwachting heeft waargemaakt.

En het antwoord is ja! Driewerf ja zelfs! Gibson heeft dit verhaal van soldaat of eigenlijk legerarts Desmond T. Doss op meesterlijke wijze vertaald naar het witte doek. Andrew Garfield zet met deze rol zijn beste werk neer tot nu toe naar mijn meing. De hele cast speelt fantastisch trouwens. En wat ik aanhaalde over Vince Vaughn, damn! wat zet de beste man een mooie serieus rol neer als Dodd's leidinggevende. Ik hoop meer van deze kant van Vaughn te zien in zijn films.

Het is mooi hoe Gibson je meeneemt in de reis die Doss aflegt van het moment dat hij bij het leger moest gaan vechten en weigerde vanwege zijn overtuiging om een geweer ter hande te nemen, tot aan het moment waar hij de Medal of Honor krijgt opgespeldt. Ook zie je heel mooi hoe moeilijk hij het heeft geaccepteerd te worden door de mede-soldaten, hoe ze hem een watje vinden. En dan in de linies die heel episch zijn neergezet maar veel gevoel voor drama en impact. Het is oorlog en dat zal je weten ook, iets wat Gibson al eerder fenomenaal heeft weten te vertellen in zijn films. Het camerawerk zit ook puik in elkaar en laat geen onnodige shots zien. De aktie wanneer die zich voordoet komt sfeervol in beeld zonder dat het zo'n rollercoaster is dat het niet te kijken is. Sfeervol en indringend en vooral rauw.

Ik ga hier in deze review niets verklappen of spoilers weg geven en ook ga ik niet ellenlang beschrijven hoe mooi de hele film is. Deze film moet je gewoon zien in de bios om het epische gevoel van oorlog te ervaren. Het verhaal van Doss is zo fantastisch neergezet dat het je een brok in de keel geeft na afloop. Het was dan ook stil toen de film afgelopen was en iedereen de zaal uit liep, iedereen was kennelijk onder de indruk en dat isi volkomen terecht. Alles wat Dodd legendarisch maakte zit in deze film, de overtuiging die hij had wordt fenomenaal in beeld gebracht. De toewijding die hij had om dit alles te doen is inspirerend.

Waarom deze film gaan zien:

- Gibson zet oorlog fenomenaal neer
- Doss z'n verhaal inspireert
- Andrew Garfield's beste werk
- Vince Vaughn verrast

- Geen minpunten

Mel Gibson heeft een productie neergezet dat staat als een huis. Hacksaw Ridge is voor mij de beste film van 2016 EN één van de allerbeste films die ik ooit heb gezien. Deze film overstijgt Saving Private Ryan of andere oorlogfilm klassieker. Ik overdrijf echt niet, ga de film kijken en laat in de comments weten of je vindt dat ik gelijk had of juist niet.

95/100

Teresa Palmer...
Andrew Garfield...