Fantastic Beasts: Fantasievolle tegenvaller



Wereldwijd zaten waarschijnlijk vele fans te wachten op Fantastic Beasts en dan met name de fans van Harry Potter en de beroemde schrijfster J.K. Rowling. Deze week in Nederland was de film in de bios en ondergetekende ging er gelijk heen. Ik had niks met Harry Potter en de universum eromheen. Ik hoopte dat deze film mijn aandacht wil kon pakken en vooral vasthouden. Let's see...



De regie is in handen van David Yates, die eerder natuurlijk de Harry Potter films deed en alvast heeft getekend voor de overige Fantastic Beasts delen die in de toekomst komen. De cast lijkt solide te zijn met Eddy Redmayne in de hoofdrol als Newt. Redmayne speelde eerder in de voor mij tegenvallende Jupiter Ascending. Ook van de partij is opvallend genoeg Colin Farrell die we uiteraard kennen van Phone Booth en ook Solace. Colin speelt nu de bad guy Graves, die Newt weg wil hebben uit New York. Aan de regisseur en cast zal het dus niet liggen maar wat heeft de film dan in petto?



In dit eerste deel leren we Newt kennen die in New York aankomt met zijn magische koffer waarin wezens huizen die heel ondeugend soms de wereld binnen huppelen om wat geld of andere waar te pakken te krijgen. Dit zorgt meteen voor de komische noot aan het begin van de film. Hiermee stuit Newt op een geheime Heksengilde. Bij hen komt hij te weten dat de mensheid hun grootste bedreiging vormt en de gilde, Newt en de magische wezens het liefst onontdekt moeten blijven. Dit blijkt een moeilijkere taak voor Newt dan gedacht.



Tot zover het plot van de film, traditiegetrouw hou ik deze blog spoilervrij. Ik heb me vermaakt vanwege de mooie special effects. Dit is van een zeer hoogstaand niveau. Je merkt ook dat J.K. Rowling een flinke vinger in de pap heeft gehad maar dat is juist goed. De cast speelde gewoonweg goed al moest ik even wennen aan de karakter Newt en vooral de rol van Farrell. Ook vond het tempo soms tergend langzaam en moest ik mijn best doen in het eerste gedeelte niet in slaap te vallen. Ik had niks met Harry Potter en ookal heb ik de film een eerlijke kans gegeven en ben ik blanco in de film gestapt kan deze film mij allerminst bekoren. De 2 uur was precies genoeg maar ik verliet de zaal met een illusie armer en een serie die ik niet verder gaat kijken. Fantastic Beasts is echt voor de Potter fans of fans van Rowling's werk in het algemeen. Heb je niks met het fantasty genre, Rowling's werk of Harry Potter laat deze film dan links liggen en mocht je nog de nodige fantasy willen, Doctor Strange draait nog in de bioscoop.

Waarom deze film gaan zien:

- Als je Harry Potter fan bent
- Special Effects zijn betoverend
- Colin Farrell als bad guy

Waarom deze film niet gaan zien:

- Als je niks met Potter of fantasy hebt
- Tempo van de film is soms dramatisch laag
- Introductie karakter en verhaal onsamenhangend

Conclusie:

Fantastic Beasts is vooral een fanservice en een andere fanservice dan bijvoorbeeld bij Marvel films. Ben je helemaal gek van Harry Potter en wil je weten wat er voor de Potter films is gebeurd dan is deze film voor jou. De cast doet goed zijn werk, special effects zijn betoverend en algeheel is de film tof. Alleen is het de tempo, de beperkte introductie van karakters het tot een middelmatige film. Niet goed maar ook niet super slecht.

Eindscore:
60/100




Hoofdrolspelers:

Eddie Redmayne...
Sam Redford...
Customs Official
Scott Goldman...
Customs Official (voice)
Tim Bentinck...
Witness
Tom Clarke Hill...
Photographer 2
Tristan Tait...
Reporter
Colin Farrell...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Pathé Schouwburgplein heeft vernieuwde IMAX zaal