Captain Fantastic: Mooie road trip




Nu ben ik met enig regelmaat in de bios te vinden om de laatste films te zien om daarna mijn mening te uiten over de film via deze blog. Captain Fantastic stond niet echt op mijn radar en ik vermoed dat dat bij veel mensen het geval is. Het is ook geen wonder met releases als Doctor Strange, Jack Reacher (2) en Hacksaw Ridge. Desalniettemin besloot ik om Captain Fantastic een kans te geven. Iets waar ik mezelf uiteindelijk dankbaar voor was.



Deze film is geregisseerd door Matt Ross die vooral veel TV Series gedaan heeft zoals Revolution, American Horror Story en Sillicon Valley. Nu dus een film van zijn hand. Ik was erg benieuwd gezien ik fan ben van American Horror Story en Sillion Valley. De hoofdrol is voor Viggo Mortenson (Lord of the Rings saga uiteraard en The Road) en Trin Miller (shorts zoals Ghost Stories en The Ballad of Westerardo). Tevens zijn we ook Annalise Basso (Ouija: Origin of Evil en Oculus). Deze periode is ze aardig bezig met flink wat films. Tot nu toe zie ik hele sterke rollen van Basso en heb het gevoel dat ze haar sterke acteerwerk zal voortzetten met deze film.



Captain Fantastic gaat over een gezin bestaande uit vader, moeder en 6 kinderen die in het bos woont ver van de "beschaafde" wereld. De ouders leren hun kroost alles zelf wat ze vinden dat nodig is om te overleven. Van kinds af aan leren ze vechten met messen, survivaltraining en met een hele bibiliotheek aan boeken leren ze ook nog filosofie, geloofsleer en tal van wetenschappen. De moeder echter kampt met gezondheidsproblemen en gaat naar de stad om beter te worden. Wanneer het noodlot toeslaat besluit vader en alle kinderen om, tegen hun normen en waarden in, naar de stad te gaan om hun moeder bij te staan. Met alle eye-openers, levenslessen en komische momenten van dien.



De film is beduidend niet gericht op het grote publiek maar biedt wel een mooi verhaal waarin je ziet hoe een gezin overleeft buiten de beschaving, hoe het hun eigen normen en waarden hooghoudt en hierin sterk gelooft. Ook zie je hoe de kinderen worstelen met deze levenswijze en of dit nog bij hen past. Dit wordt vooral duidelijk als zij in de stad zijn. Captain Fantastic deed me denken aan About Schmidt meets Little Miss Sunshine en dit is goed bedoeld. De cast, buiten de bekende acteur(s) om zit goed in hun rol en aan het acteerwerk is niks mis. Het verhaal wordt in een rustig tempo verteld en gaandeweg voel je met het gezin mee en raakt de film de goede snaar.



Captain Fantastic is een mooie, degelijke film waarmee Matt Ross laat zien dat hij ook een film kan maken met daarin, vooral bij tv series van belang, goede karakterontwikkeling. Qua camerawerk, props etc. kan ik weinig over kwijt behalve dat alles goed is verzorgd. Het geheel klopt gewoon.

Waarom deze film gaan zien:

- Als je iets anders wil dan een blockbuster
- Je houdt van road trip films
- Je arthouse wel kan waarderen

Waarom deze film niet gaan zien:

- Je niet van arthouse houdt

Conclusie:

Captain Fantastic raakt de juiste snaar mits je in the mood bent om eens een ander soort film te kijken dan de Hollywood blockbusters. De regie en cast zorgt voor een mooie, ontroerende en komisch verhaal wat je ook nog eens aan het denken zet qua hoe wij vandaag de dag leven. Mijn complimenten aan de gehele cast voor het maken van deze film. Arthouse meets Hollywood zonder aktie, glitter en glamour. Eigenlijk verplichte kost voor de filmliefhebber die open staat voor iets anders

Eindscore:
87/100



Hoofdrolspelers:

Viggo Mortensen...
George MacKay...
Bo
Samantha Isler...
Kielyr
Annalise Basso...
Vespyr
Nicholas Hamilton...
Rellian
Shree Crooks...
Zaja
Charlie Shotwell...
Nai
Trin Miller...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Sully: Mooie verfilming van een heldendaad