Prooi: Nederlandse leeuw bestormd Amsterdam




Dick Maas, de regisseur en tevens schrijver van deze nieuwe film van Nederlandse bodem, is een legende onder ons. We kennen allemaal Amsterdammed, De Lift, Quiz en Sint. Waren bij zijn andere films schurken onder andere een lift, een duiker of Sinterklaas himself, nu gooit hij een roofdier in de strijd en wel de koning van de jungle. Wat voor film is Prooi? Lees snel verder.

Prooi verteld het verhaal wat begint bij een gezin wat op bloederige wijze is afgeslacht. Dierenarts Lizzy (mooi gespeeld door Sophie van Winden) verdenkt een wilde leeuw van deze gruwelijke daad. Haar vermoeden lijkt te kloppen wanneer de leeuw dwars door Amsterdam denderd en veel, heel veel slachtoffers maakt. Maas is niet vies van een litertje bloed hier en daar en de leeuw laat zien waarom de "king of the jungle" is.



Om de leeuw te stoppen huurt de dierentuin Jack in, een Britse jager (op fantastische wijze vertolkd door Mark Frost). En Jack gaat op geheel eigen wijze te werk namelijk in zijn special ontworpen.....rolstoel! Ja je leest het goed. Grappig feitje is is dat deze rolstoel in Amerika echt te koop schijnt te zijn. Props voor het verzinnen van deze gimmick Dick Maas & crew! Hier komt ook de typische humor kijken wat je kent uit bijna alle Dick Maas films. Prooi neemt zich niet serieus en dat is te merken. Iets wat helemaal niet geeft en je, als je zijn films kent, van te voren weet.


Deze film is echt typisch Nederlands, de belichting, acteerwerk (ookal is het echt goed neergezet!), knullige momenten. Voor wat de film moet doen, doet het dat goed. Bij een film als deze zijn special effects super belangrijk, tenzij je een echte leeuw inhuurt. Wellicht iets voor Prooi 2? Nah doe maar niet, dan wordt het echt een bloederige toestand. Affijn, ik vond in sommige shots de leeuw echt knullig geanimeerd, ogen stonden erg vreemd op het beest en....ja het gevoel bekroop me dat het er zo dik bovenop lag dat het special effects is dat het bijna lachwekkend wordt. Dit klink misschien erg negatief maar zo bedoel ik het niet.


Ik schrok ook een paar keer goed ondanks dat ik, als doorgewinterde hoororfan, het mijlenver zag aankomen. Wat ik echt heel tof en goed gedaan vond was het vondelpark in het donker. Gaf me bijna het Jurrasic Park gevoel. Als ze hiermee meer hadden gespeeld, met suspense, de dreiging dan had het de algehele feel van de film goed gedaan. Prooi is geen slecht film, vermakelijk voor de doelgroep, voor volwassenen mist het zijn doel en voor kinderen is het weer nét te bloederig.

Waarom deze film gaan zien:

- Dick Maas
- Enge momenten
- Lekker bloederig


Waarom deze film niet gaan zien:

- jump scares zie je mijlenver aankomen
- CGI had meer budget moeten krijgen
- Veel te veel knullige momenten

Conclusie:

Prooi is leuk gedaan door Dick Maas, acteerwerk is goed en dit keer niet alsof het opgelezen wordt. De film smijt met bloederige scene's maar veel dingen komen te knullig over. Ik weet het, het is een stijltje maar ik hoop dat Nederland eens een keer de lat hoger legt anders komen we nooit van het film stigma af. Ik weet dat Dick Maas het kan, hij is en blijft mijn held op Nederlands filmgebied. Prooi is vermakelijk maar geen topper. Ik vraag ook vriendelijk aan de Nederlandse filmbond of andere organisaties die de Nederlandse filmindustrie willen helpen c.q. steun in de rug te bieden om Dick Maas een fucking hoog budget te geven om zijn volgende film te maken. Ik weet dan zeker (als fan en filmkenner) dat het een knaller gaat worden wat wellicht Amsterdammed kan evenaren. Zodat ook de CGI zo top notch wordt dat het echt eng wordt en onhollands. Gaan we een trede omhoog in filmland.

Oh ja en laat zijn films overal draaien aub. Ik hoorde van mensen dat in bepaalde steden Prooi niet draait. Komt er een Nederlandse film in de bios, vind dan wel dat je hem overal moet kunnen kijken!

Eindscore:
70/100




Hoofdrolspelers:
Credited cast:
Mark Frost...
Jack
Sophie van Winden...
Lizzy
Julian Looman...
Dave
Jessica Zeylmaker...
Boerin
Victor Löw...
Neef



Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Pathé Schouwburgplein heeft vernieuwde IMAX zaal