Doctor Strange: Magisch tot de laatste minuut






 Marvel heeft bij mij een speciaal plekje in mijn hart. Als tiener verslond ik de ene Spiderman comic na de andere en fantaseerde ik dankzij de geruchten van een aankomende film hoe Spidey op het witte doek eruit zal zien. Vele jaren later zag ik pas het eindresultaat. Dit was het begin van een hele serie Marvel films die uit zou komen zoals X-men, Wolverine, Deadpool en vind dadelijk zijn climax in the Infinity War/Gauntlet waar ik onwijs naar uitkijk. Tot die tijd zit Marvel Studios niet stil en komt nu met Doctor Strange. Vreemde eend in de bijt of houdt hij zich staande?

Doctor Strange is niet een typische superheld zoals je verwacht van Spiderman en Deadpool. Doordat zijn leven als beroemde chirurg op zijn kop komt te staan na een ongeluk besluit hij tot bezinning te komen ver weg van waar hij vandaan komt en leert in dit proces een techniek te beheersen wat hem in staat stelt met tijd en universum te spelen. Al snel komt hij er achter een soort groep van magiërs de aarde beschermd tegen alles wat tussen verschillende dimensies als bedreiging op de aarde af komt. Zoals Spidey dus de bad-guys van de straat houdt in je allerdaags leven. Een gevluchte magiër Kaecilius heeft de groep verlaten om zich bij de Dark Dimension te keren en de hele groep wil vermoorgen zodat zijn heerser de aardig kan toevoegen aan zijn universum.



Scott Derickson is de regisseur van deze film. Eigenlijk ken ik hem alleen van horrorfilms als Sinister, Deliver Us from evil en The Last Excorsism dus ik was benieuwd wat hij van dit concept zou maken. Ik had wel het gevoel dat met studio's als Disney en Marvel achter zich en zijn creativiteit het goed zou komen. Mijn gevoel klopte maar daarover later meer. Benedict Cumberbatch (The Hobbit, Star Trek: Into Darkness) acteert zeer goed en zet een overtuigende Dr. Strange neer. Je voelt dat de beste man verbitterd is en echt alleen maar aan zichzelf en zijn genezing denkt. Zijn oud-geliefde Christine wordt goed gespeeld door Rachel McAdams (Mean Girls, Sherlock Holmes) en zorgt samen met Benedict voor genoeg komische noten. Er is een chemie tussen die twee en dat is door de hele film merkbaar.

Nu was voor mij Dr. Strange één van de helden die ik het minst volgde. Wellicht daardoor was ik nog meer nieuwsgierig naar deze film om me te forceren kennis te laten maken met Strange en het universum waarin hij zit. De hele film blijft uitermate boeiend, genoeg kleine humoristische momenten die goed getimed waren, nergens was het afgezaagd of knullig. Het klopte gewoon. De chemie tussen alle karakters deed me het meest denken aan Guardians of the Galaxy.



Valt er nog iets te klagen? Mwah ja, ik vond de strijd tussen Kaelicius en Strange niet overtuigend en voelde meer als een opvulling. Wel een mooie opvulling want qua special effects zit je bij deze film echt op de eerste rij! Als de realiteiten in elkaar overgaan ziet dit er zo verbluffend uit. Een waar spektakel. Hou je van Marvel, aktie, een film waarin de karakters goed de tijd krijgen zich te ontwikkelen ga dan vooral Dr. Strange kijken. Onvervalste Marvel popcorn film voor iedereen!

Waarom deze film gaan zien:

- Waardige introductie met Dr. Strange
- Special effects zijn letterlijk out of this world
- Chemie tussen alle karakters
- De teasers naar andere toekomstige marvel films

Waarom deze film niet gaan zien:

- Gevecht tussen held en schurk kan beter

Conclusie:

Marvel introduceert Strange op een goede wijze met een overtuigende aktiefilm die van begin tot het eind boeit en voorzien is van een leuke dosis humor.

Eindscore:

90/100





Hoofdrolspelers:
Benedict Cumberbatch...
Chiwetel Ejiofor...
Rachel McAdams...
Benedict Wong...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Pathé Schouwburgplein heeft vernieuwde IMAX zaal